Verhalen

In het boekje dat ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan is uitgegeven stonden een aantal prachtige verhalen over belevenissen van chauffeurs. We laten er een paar zien.

Rollators, een hoofdstuk apart!

Zoals bekend kunnen onze klanten een rollator meenemen. Daar wordt vrij veel gebruik van gemaakt. Er zijn van die dingen in allerlei soorten en maten, ook wat betreft de handrem. De een moet je met een knopje aan de zijkant van het handvat bedienen, de ander heeft een handeltje dat je moet vastzetten, weer een ander moet je het handvat naar beneden drukken. U kunt zich voor stellen dat je je wel eens vergist.

Zo ook één van onze chauffeurs. Hij stapt uit en zegt tegen de klant: Blijft u even zitten, ik pak eerst uw ‘Mercedes'(dat wordt vaak door de klanten zelf gezegd). Hij doet dat en loopt weer terug naar de schuifdeur om mevrouw te helpen uitstappen en loopt weer terug om de rollator te pakken.

 

bus_verhalen_clip_image002Helaas, het Verdronkenoord loopt wat schuin af naar de waterkant, de rem was losgeschoten of deed het niet goed, maar de ‘mercedes’ lag onder water.

Lichte paniek natuurlijk, maar netjes eerst de mevrouw verder geholpen naar de soos en toen gekeken naar hulpmiddelen.Later bleek dat enkele jongelui een helpende hand hadden toegestoken en de rollator uit het water gehaald en bij de soos afgeleverd hadden. Na wat reiniging kon ze er weer gebruik van maken.

Verkeerd telefoonnummer

Op de eerste busjes die in gebruik waren werd het telefoonnummer van de reclamesponsors vermeld. Zowel de firma Schilder als de firma Postma kwamen er achter dat dat niet zo handig was. Heel regelmatig werden zij gebeld met de vraag of men een busje voor de deur kon krijgen om vervoerd te worden. Heel snel werd het volgend jaar dat nummer verwijderd. Later zijn er toch weer nummers vermeld, echter met duidelijke verwijzing naar de sponsor.

Goede verzorging onderweg.

Een aantal chauffeurs heeft bepaalde ritten die ze niet graag overdragen aan collega´s. Alleen als het absoluut niet anders kan, mag iemand anders die ritten rijden. Het betreft vaak dagverzorging Westerlicht en/of Rekerheem, maar ook societeiten (kortweg soos genoemd) waar het om gaat. Daar zitten bepaalde voordelen aan, zoals een etentje met Kerstmis, maar ook ´voedselpakketten´ die door de klanten mee gebracht worden voor de chauffeurs.

Onderweg krentenbollen halen, ook één voor de chauffeur, een visje bus_verhalen_clip_image002halen, idem, een tasje met krentenbrood (zelf gebakken), plakken cake en ga zo maar door. Als schrijver van dit stukje er mee thuis komt, zegt zijn vrouw: zien jullie er soms slecht uit in de ogen van de mensen? Dat beslist niet, het is een uiting van grote waardering van de mensen die wij vervoeren voor het goede werk dat we brengen en de fijne manier waarop we de mensen benaderen.

Vervanging van de Thuiszorg

Het is bekend dat de hulp die Thuiszorg levert, bijzonder goed is. De helpsters hebben een zekere vrijheid van tijdstip om mensen te helpen. Logisch, want soms duurt de hulp wel eens iets langer dan gepland. Maar als je dan ook een afspraak hebt met de Opbelbus op een bepaald tijdstip, kan dat wel eens lastig uitkomen. Maar geen nood, je kijkt de chauffeur eens vriendelijk aan en vraagt of hij je wil helpen met het aantrekken of uittrekken van de gezondheidskousen. En de chauffeur gaat door de knieën en reikt de helpende hand!

voorbladImg_0472
Dit is het voorblad van bovengenoemd boekje, waar de verhalen in staan. Daarnaast de overhandiging van het eerste exemplaar aan burgemeester mevrouw M. van Rossen.

Geef een reactie